Sula Bulungi!

Maandag 16 april 2018 - Na een korte, maar goede nacht, gaan de wekkers om 05:00 uur (de lokale straathonden laten zich graag horen), 06:00 uur (de telefoon) en om 06:30 uur (een flink gebonk op de deuren). Wakker worden is voor de meesten van ons geen probleem, best knap na maar 6 uurtjes geslapen te hebben. Gelukkig heeft niemand nachtmerries gehad van het ‘boevenspel’ van gisterenavond.

Na een mooie dagopening over ‘God is dichterbij dan we ons eigenlijk beseffen’  van Lute-Geert en Gerard eten we een eitje en een broodje suiker. Na alle spullen ingeladen te hebben en afscheid genomen te hebben van het personeel van het Sky Centre hotel rijden we voor de laatste keer naar het ZOA kantoor in Nwoya. Wat een feest is het om deze keer bij de wekelijkse ‘devotion’  te mogen aanschuiven en met onze Oegandese broers en zussen God te danken, bidden en aanbidden. We worden geïnspireerd met een gedeelte uit Openbaringen 2 (uit de Bijbel), dat ons aanzet om vooral het goede te blijven doen, maar daarbij nooit het belangrijkste - de liefde voor God - uit het oog te verliezen. Met de staff waarmee we de afgelopen dagen hadden opgetrokken volgt een ‘debriefing’. Onze conclusie: wat doet ZOA toch prachtig werk in Oeganda! In Nwoya sponseren de Driestar en het Gomarus prachtige onderwijsprojecten die door de lokale gemeenschappen gedragen worden. Maar daarnaast doet ZOA nog zoveel meer goeds. Wij zijn met name enorm geraakt door leerkrachten en hun bijzondere onderwijsmethode op de ‘speedschool’, de landbouwprojecten die een verschil maken voor families en lokale gemeenschappen en het project voor dames die uit de vrouwenbesnijdenis stappen/ vluchten.
In de middag reizen we naar Kampala, Entebbe. Na heel wat uurtjes reizen, eten en ‘shoppen’ (jawel, we hebben ook aan het thuisfront gedacht), volgt een heerlijk diner en een evaluatie in Entebbe. We blikken terug op een bijzondere, inspirerende, mooie reis. Wat is het bijzonder om met eigen ogen te mogen zien hoe ZOA op verschillende manieren de meest kwetsbaren en minstbedeelden helpt, lokale gemeenschappen versterkt en op heel veel manieren bijdraagt aan een beter leven en toekomst voor zoveel Oegandezen! We zijn dankbaar voor een mooie reis, maar vooral ook voor het werk dat ZOA doet. 
Een paar reacties:
‘Nu Ik de ZOA-projecten mijn ogen gezien heb , ben ik me bewuster geworden van wat er gebeurt. Ik ga mijn collega’s en leerlingen nog meer aansporen om hier iets mee te doen!’
‘Eerst had ik een wazig beeld van ZOA (er wordt ‘geld’ besteed aan burgers die het nodig hebben) nu zie ik dat ZOA mensen stuurt die mensen echt goed helpen!’
‘Mijn beeld van ZOA is scherp gesteld, ik wil nu zelf in Afrika helpen als ik later groot ben.’
‘Ik heb collectes voor ZOA gelopen. Maar ik zie nu dat er vele mensen geholpen worden door een goede basis te creëren… Daar bouw je een volk mee op! Ik ga volgend jaar een nog duidelijker en enthousiaster verhaal bij de collecte vertellen.”

Op dit moment staan we op de luchthaven van Entebbe. We hebben ingecheckt, hebben een dagsluiting achter de rug en hebben een vlucht van negen uur voor de boeg. Sula Bulungi, slaap lekker! Tot ziens in Nederland!

P.S. Meer Oeganda? Binnenkort volgen ook onze vlogs! Blijf onze Blogger en Facebookpagina volgen!


Judith



Reacties

Populaire posts van deze blog

Safety first!

Sportief het weekend in!