Zondag: anders als anders!


We hebben heerlijk geslapen! Er stond iemand om half acht op de deur te kloppen. Ik lag nog heerlijk te slapen. Ruben was al veel eerder wakker, maar ik rolde er pas om vijf voor acht uit. Om acht uur stond het ontbijt klaar: pannenkoeken (chapati's) en ei! Het zout op het ei doen, was wat lastig. De dop vloog eraf en ik had een kilo zout op mijn bord.
Na het ontbijt deden we de dagopening. Het ging over het boek Spreuken: een vriend is je altijd toegedaan, een broer is geboren om te helpen in tijden van nood. Een passende tekst voor het werk wat ZOA doet! Toen gingen we naar de kerk, al driftend in de modder, want het had hard geregend. We kwamen aan bij de kerk en de mensen stonden te juichen en te klappen toen we aankwamen. De kerk was klein en gemaakt van modder, boomstammen en een rieten dak. Ze hadden speciaal plastic stoelen voor ons neergezet, de oude vrouwen zaten op de vloer! Het was een bijzondere kerkdienst, waar met zingen werd gedanst (dan kon ik mijn energie even kwijt) en met bidden werd er eerst een gebedslied gezongen, waarna iedereen door elkaar hardop door elkaar bad. Wij doen dat zachtjes aan het begin van de dienst. Toen ging een ouderling preken, hij praatte hard, snel en liep heen en weer. Hij was vol vuur, maar doordat er twee keer werd vertaald, was dat erg druk. Na de preek, werd de collecte gehouden, er stonden twee kleine kinderen van een jaar of vijf voorin die twee manden vasthielden. Je mocht naar voren komen om je gaven te geven. Daarna gingen ze danken voor wat ze hadden opgehaald en vroegen een zegen erover. Toen gingen wij onszelf voorstellen en een lied zingen. Vooral het 'Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God' vonden ze prachtig! Na een paar dankwoordjes waren we klaar en namen we afscheid. We reden terug naar het ZOA kantoor, lekker eten. Helaas geen pannenkoeken, maar wel goede kippenboutjes! Er liepen inderdaad wat minder kippen rond! We reden naar het hotel, om ons even om te kleden voor een wandeling. Ik viel alleen als een blok in slaap! Toen de meiden langsliepen, werd ik wakker en kleedde me ook snel om. Met de wandeling waren we volwassenen wat traag... We ontmoetten een blinde man die zijn geld moest verdienen met schoenen repareren. Ook ontmoetten we een man uit India die veel landbouwmachines had, dat is heel bijzonder in Oeganda! We mochten op alle machines klimmen en dat is wel wat voor mij. We liepen terug naar het hotel, gingen wat drinken en een potje Uno doen op het terras van het hotel. en toen we (Ruben en ik) op onze kamer waren toen heb ik hun sleutelgat afgeplakt met tape en toen wilden ze ons terug pakken en toen gaf ik de sleutel en toen zaten we opgesloten! Toen ging ik ze nat gooien met water door het raam tot ze de deur open deden. Toen gingen we eten, heeeel lekker en na het eten gingen we weer naar het hotel. Toen gingen we nog even chillen en toen de avondsluiting door Ruben en daar na weer chillen en spelletjes doen en praten en toen maffen, heerlijk!!! DOEI!
Welterusten...
Gerard


Reacties

Populaire posts van deze blog

Sula Bulungi!

Safety first!

Sportief het weekend in!